Telefonie

Live chat platforms

De live chat is niet meer weg te denken uit het zakenleven. Al bent u ZZP’er of MKB’er, zit u in de ICT of in de bouw, met een live chat voelen uw klanten zich gehoord. In tegenstelling tot de klassieke methode van contacten, namelijk het bellen, zitten er een boel voordelen aan een live chat. In dit blog kaarten we wat voordelen aan en bespreken we een aantal platforms die geschikt zijn voor een live chat.

Voordelen

In tegenstelling tot bellen heb je voor een live chat service alleen internet nodig. Dit betekent dat er buiten de mogelijke kosten van een internetbundel geen verdere telefoonkosten komen kijken. Die telefoonkosten zijn namelijk een aspect dat voor velen zal afschrikken, vanwege sommige dure ervaringen in het verleden. De live chat is volledig gratis voor de klant en daarmee zal de klant u een stuk sneller benaderen. Ook voor uzelf geeft de live chat rust. Uw medewerkers kunnen rustig nadenken en constateren wat het probleem is. Ze hoeven niet in een split second een antwoord te geven. Hierdoor kunnen uw medewerkers altijd om hulp vragen indien nodig en heeft de klant niet het gevoel alsof hij/zij wordt genegeerd.

Platforms

In tegenstelling tot een normaal inbound callcenter, zijn er bij de live chat service verschillende platforms mogelijk om de service op te hosten. Een bekende, hedendaags veelgebruikte is een platform dat we waarschijnlijk allemaal wel kennen: WhatsApp. Hiervoor is het mogelijk om een zakelijk account en nummer aan te maken. Hiermee kan je het nummer makkelijk op uw website plaatsen en met één klik op de link kan men direct doorschakelen naar een WhatsApp gesprek om u een berichtje te sturen. Hierop kan automatisch een reactie gegeven worden met bijvoorbeeld de openingstijden of het bericht dat er spoedig iemand zal reageren.

Een ander bekend platform is Messenger. Dit kennen we natuurlijk allemaal als de chat service van Facebook. Toch wordt deze door veel grote multinationals gebruikt voor klantenafhandeling. Hierbij kan de klant opzoek naar uw bedrijfspagina op Facebook en doorklikken naar een gesprek via Messenger. Hierbij geeft de chat een aantal standaardvragen aan de klant die u zelf kunt instellen. Vragen als “Waar is mijn pakketje momenteel?” of “Is mijn bestelling goed doorgekomen?”

Het goed behandelen en spoedig helpen van uw klanten kan het verschil maken. Indien er zich een probleem voordoet, maar de afhandeling hiervan perfect is, dan is de kans alsnog zeer groot dat deze klant opnieuw bij u komt voor een product of dienst. Til daarom niet te licht aan de klantenservice.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *